Smått och gott

2013-04-16
20:08:00

Lammgryta med aubergine (betnjan)

Vet faktiskt inte om jag lagt in recept på denna gryta förr och har inte riktigt lärt mig blogga från mobilen än så kan inte se tidigare inlägg heller men det skadar inte att lägga in detta goda recept, en gryta full av smak och favorit även hos barnen!

Som allt annat gör jag på känn och varken mäter eller räknar det jag gör så ni får försöka göra på samma sätt...försöker ge ett någorlunda antal av allt..

Man behöver:

5-6 Grytbitar av lamm
2 st auberginer
2 stora tomater
3-4 vitlöksklyftor
1 paprika
1 lök
(1 squash, egentligen inte men jag tycker det blir godare så jag kör på det)
Salt

Citron

Lägg skivad aubergine i saltat vatten ca 1 timme innan fritering

.
Koka grytbitarna ( jag kör tryckkokare så 30 min, vet ej hur länge utan men tills de blir klara är väl smart ;) ). Jag kokar i kanel, vitlök och salt, som ger väldigt god smak till köttet!

Under tiden steker man skivad aubergine (låt skivorna ligga på hushållspapper som suger lite olja). Lägg i en kastrull/gryta

Strimla lök och paprika och stek, lägg i med auberginen.

Skiva tomat och stek, lägg i kastrullen

Stek squash och blanda med de andra grönsakerna

(Allt steks i rikligt med olja som ni låter hushållspapper suga upp innan det lägga i kastrullen!)

Häll i en tetra passerad tomat och låt småputtra.

Häll i några deciliter av lammvattnet och sist köttet, blanda allt försiktigt och låt puttra, salta efter egen smak under tiden. Det behövs inga extra kryddor då grönsakerna ger väldig mycket smak men vill man ha lite syrligare kan man gärna lägga i en nypa citronsyra eller pressad citron!

Servera med arabiskt bröd och ris!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: