Smått och gott

2013-01-28
22:02:00

Rosenbröd
Goda små brödbullar som passar lika bra till frukost, mellanmål eller middagen.
 
50 gr jäst
100 gr margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liten mjöl
1-2 dl finriven morot (frivilligt men gör brödet väldigt saftigt)
 
Pensling:
1 uppvispat ägg
 
Garnering:
sesamfrön (eller vallmo)
 
Blanda de torra ingredienserna
Smält margarinet och blanda med mjölken'
Arbeta i morotsrivet
Arbeta degen smidig, låt jäsa under bakduk ca 30-40 min (dubbel storlek)
Forma bröden som du vill ha dem, jag brukar göra runda bullar men man kan variera sig såsom man vill
Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk
Pensla med ägg och strö över frön
Grädda mitt i ugnen 250 grader ca 8 - 10 min
Låt svalna under bakduk.
 
 
Dessa är lika goda färska och tagna från frysen, jag har inte micrat dem men de tinar på några timmar och smakar då nybakta, man kan värma dem några sekunder om man vill ha lite varma :-)
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: