Smått och gott

2013-07-27
15:30:42

Vaniljbullar

Dessa vaniljbullar är mig de godaste och saftigaste jag bakat, receptet kommer från Roy Fares.

Deg

5dl Mjölk
50 g Jäst
13,5 dl Vetemjöl
150 g Smör – rumstemperatur
1/2 tsk salt
1dl Strösocker

Deg: Värm på mjölken till fingervarmt, smula i jästen och blanda runt tills jästen löst sig. Häll vätskan i matberedare och tillsätt vetemjöl, smör, salt och socker. Arbeta degen väl tills degen börjat släppa på kanterna och känns elastisk och fin. Låt vila i 15 min under en duk. Under tiden gör du smörfyllningen.

Smörfyllning
150 g Smör – rumstemperatur
1 dl Strösocker
2 1/2 msk Vaniljsocker
(Jag hade även en tsk arom av vanilj)

Smör fyllning: Rör samman allt i en bunke till en slät och fin fyllning.

Pensling
1 st Ägg
Pärlsocker

Dela degen i 2 bitar och kavla ut varje bit 40*25 cm. Bred på smörfyllning och börja rulla ihop degen uppifrån och ner till en rulle. Skär i ca 2 cm tjocka skivor och lägg med snittytan upp inbullformar, lägg en duk över och låt jäsa 45 – 50 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker och grädda 7- 10 min.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: