Smått och gott

2015-06-18
18:53:42

Jordgubbstårta

En god fräsch sommartårta

Jag använder mig alltid av "lika delar" receptet på tårtbotten, till en 20 cm form utgår jag från 6 ägg.

Ta tre lika stora glas, knäck 6 ägg i rtt av glasen, i glad nummer 2 tar du lika stor del socker som du har ägg, ställ glasen bredvid varandra och mät, i tredje glaset tar du hälften mjöl och hälften potatismjöl också samma mängd som de övriga. Sen tar du ca 1 tsk vaniljsocker och 2,5 tsk bakpulver.

Ägg och socker ska vispas länge, riktigt poröst. Sen vänder man ner resten och häller i en form man klätt med bakplåtspapper (botten blir hög så man måste förhöja kanten)

Grädda 175 grader, ca 50 min (känn med en sticka när den är klar)

Låt botten svalna och dela i tre delar.


På det nedersta lagret hade jag denna jordgubbsblandning som är basen för denna tårta, även denna blandning man spacklar med : 

Jordgubbsröra
500 gr hackade jordgubbar
175 gr Philadelphia 
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl hårt vispad grädde

Blanda Philadelphia med florsocker och vaniljsocker, rör ner i grädden, blanda i hackade jordgubbar


Och på mellanlagret Lemon Curd: 

3 ägg
1,5 dl socker 
1 dl citronsaft 
Rivet skal från 2 citroner 
1 msk maizena 
75 gr smör

Vispa ägg, socker, citronskal och citronsaft sakta under uppvärmning, blanda ut maizena med lite vätska och rör i, när den tjocknat ta bort från värmen och rör i smöret. Låt svalna och hälla upp i väl rengjorda burkar.


Spackla tårtan med jordgubbsfyllningen Och dekorera med jordgubbar.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: