Smått och gott

2015-06-19
21:50:10

Vanilj och chokladtårta

Jag använder mig alltid av "lika delar" receptet på tårtbotten, till en 20 cm form utgår jag från 6 ägg.

Ta tre lika stora glas, knäck 6 ägg i rtt av glasen, i glad nummer 2 tar du lika stor del socker som du har ägg, ställ glasen bredvid varandra och mät, i tredje glaset tar du hälften mjöl och hälften potatismjöl också samma mängd som de övriga. Sen tar du ca 1 tsk vaniljsocker och 2,5 tsk bakpulver.

Ägg och socker ska vispas länge, riktigt poröst. Sen vänder man ner resten och häller i en form man klätt med bakplåtspapper (botten blir hög så man måste förhöja kanten)

Grädda 175 grader, ca 50 min (känn med en sticka när den är klar)

Chokladkräm

5 dl grädde
2 dl kakao
1 dl socker

Blanda socker och kakao, häll över grädden och låt stå en stund innan du vispar till krämig konstisens. 

Gräddcreme 

4 dl vaniljsås (marsansås funkar)
2-3 dl vispad grädde

Blanda väl 

I denna tårta ovan hade jag tre lager, första lagret gräddcreme och skivade bananer, sen ett lager chokladkräm och sist ett lager till gräddcreme och skivade bananer, sen spacklade jag med chokladkräm och spritsade med gräddcreme. Dekorera tårtan gör man såsom man själv tycker och vill :)!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: