Smått och gott

2011-08-06
23:31:00

Biryani recept
Biryani är en maträtt som har väldigt olika ingredienser beroende på vilket land den lagas i, de flesta tillägger och tar bort lite hur man vill också men här kommer min variant som tillhör en av de irakiska varianterna....

Huvudingredienser:
Ris
Kyckling
ärtor
mandel
russin
krossad spagetti
salt
biryanikrydda
gurkmeja
ägg (om man vill)

Okej, vi börjar med kycklingen.

Man kan göra kycklingen på lite olika sätt, antingen kokar man den och strimlar ner i risblandningen eller så gör man som jag börjat göra nu att jag tar en hel kyckling, tillagar i ugnen och serverar den ovanpå riset..

Kyckling i ugn: Tvätta kycklingen, marinera i valfri marinad (ju längre desto godare), lägg på en plåt, in i ugnen 225 grader ca 1 timme...Efter ca 30 min lägger jag på folie eller penslar med olja/smör för en finare färg och yta.

Riset

Jag använder basmatiris. Jag brukar ta ca 1,5 koppar ris och det räcker väl till en 4-5 personer ungefär, man får prova sig fram..

Täcker botten med olja, i med riset och sen 1.5 kopp för varje glas ris, i med ca 1 tsk salt och biryanikryddan som är ett måste i biryani. Tar också i lite gurkmeja för färgens skull.Tillsätt ärtorna. Kokar upp detta snabbt på 6an, sänker till 3an drygt 10 minuter och stänger sen av plattan så det får stå på eftervärme tills det är färdigt.

Skålla och skala mandlarna, rosta i olja och blanda i russin samt 1/2 tsk kanel, 1/2 tsk sju kryddor och låt värmas tills russinen svällt.

Stek krossade spagettin på svag värme, när de är ljusbruna häll i 3/4 kopp kycklingbuljong (vatten m tärning) och låt spagettin suga åt sig vattnet.

Blanda ihop alltsammans och i med mer kryddor om det behövs.

Koka ägg, skala dem och stek dem litegrann också (ser snyggare ut ;))

Lägg ut det färdiga riset på ett stort fat, en bricka eller en plåt, på med den färdiga kycklingen och äggen och voila färdiiiigt =D

Just det, denna gång hade jag även lite stekt potatis på riset, jag delade potatis i små bitar stekte dem på medelvärme och la sedan ovanpåriset runt kycklingen..






Smaklig måltid, inshaAllah! <3



Kommentarer:
#1: E

Förlåt att jag bombar din blogg med kommentarer haha, men blev så glad av detta receptet :D tack !

Svar: Vad kul :)
Christine

2013-07-05 @ 12:38:06
#2: Camilla

Jag har precis hittat din härliga blogg. Det här är min absoluta favoriträtt, men jag brukar även ha små köttbullar till. Roligt att få ta del av dina recept, det är inte helt lätt att hitta recept på irakisk/mellanöstern mat. Hälsningar Camilla

Svar: Tack :)
Christine

2014-03-25 @ 17:32:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: