Smått och gott

2011-08-07
20:26:00

Bourek

Precis som alla andra arabiska rätter finns det massor med olika sätt att göra bourek på, här kommer ett enkelt recept såsom jag lärt mig dem!

Man behöver:

Filodeg
nötfärs
persilja
kryddor


Stek köttfärsen ordenligt och se till att den blir ordentligt delad, så små korn man bara kan, blanda i hackad persilja och krydda som ni vill.

Endast salt och lite svartpeppar är godast tycker jag men en del vill ha exempelvis sju kryddor eller någon annan favvokrydda)

Lägger sedan ungefär en sked köttfärsblandning på mitten av filodegsplattan, viker in kanterna och rullar/viker så att blandningen hålls fast inne.

Fryser in alla färdig på en bricka och dagen efter kan man ta bort brickan o alla är styckfrysta.

Fritera det antal du vill o njut ;)


OBS OBS MIn absolut egna favvo bourek gör jag på riven ost och persilja, lägger o rullar på samma sätt, fryser in och friterar sen.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: