Smått och gott

2011-08-07
22:16:39

Makloubeh
Ska se om jag får till ett någorlunda recept på makloube, såsom med all mat gör jag "på känn" o maten blir därför olika god varje gång...

Till detta behövs:

Ris
Kyckling
Aubergine
blomkål
potatis
paprika
lök
kryddor
(passerad tomat)

Börja med att koka kycklingen nästan klar, koka med kryddor så den får ordentligt med smak.

Under tiden kycklingen kokar, skiva aubergine, stek på båda sidor tills de får fin färg.

skiva potatis, stek skivorna på båda sidor tills de får färg

skiva lök och paprik och stek tills de blir mjuka

Lägg auberginen i botten på en kastrull, se till att botten är ordentligt täckt och upp på kanterna också, lägg i kyckligen sen potatis, blomkål, lök o paprika.

Blanda ris o kryddor samt eventuellt passerad tomat. (För snyggaste "tårtresultat", ta så mkt ris att du vet att kastrullen blir proppfull) häll sedan detta över resten i kastrullen, häll i vatten så att det täcker och kommer en halv cm ovanför riset).

Koka upp på hög värme, sänk sen till medelvärme och låt vara ca 10-15 min, låt sen vara en stund på svag värme/avstängd tills riset blir färdigt.

Ta en stor tallrik, lägg över kastrullen och vänd.

Resultatet blir inshaAllah en fint formad "tårta"

     

Kommentarer:
#1: Anette

Det här måste jag bara prova någon gång...ser så himla gott ut! :) Men har du olja i botten innan du börja fylla i allt så det inte fastnar. För när jag kokar ris brukar det alltid fastna på botten lite. Tänkte just för att när man ska sen vända på kastrullen och få den fina tårtan!? :)

2011-08-09 @ 00:31:55
#2: Christine

Ja, den är god, lagom avancerad och riktigt uppskattad härhemma!



Det brukar aldrig fastna för mig, eftersom man steker allt innan finns det mkt olja på aubergine o potatis redan MEN igår lyckades jag inte och auberginen fastnade, tror det var för att jag lät oljan torka bort på hushållspapper innan... Lägg dem direkt i kastrullen med oljan kvar så bränns den nog inte fast! Kör inte heller för länge på medelvärme utan sänk ganska snart till typ 1 lr 2...

2011-08-09 @ 14:21:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: