Smått och gott

2012-08-09
20:19:41

Halawa Shariya
De senaste dagarnas sug efter irakiska bakverk fick mig att börja sökandet, med hjälp av diverse olika arabiska hemsidor lyckades jag tillslut göra denna efterfrågade "kaka"..

Jag gjorde på ett ungefär såhär:

2 koppar Shariya (nudlar)
3/4 kopp smör
1 kopp vatten
1 kopp socker
2 tsk kardemumma
2 tsk rosenvatten
hackade valnötter

Stek Shariyan i smöret tills den blir gyllenbrun
Blanda i vatten och rosvatten, låt koka på svag värme
Häll i kardemumma, socker och valnötterna (grovhackade)
Låt småkoka tills vattnet är typ borta
Blandningen blir mjuk och glansig, lite honungslen typ och det är så den ska vara
Lägg i en form eller på tallrik
Vill ni ha den kall, ställ i kylskåp (god varm också)

Jag vet inte varför men bilden VÄGRAR hamna åt rätt håll, ni får vända huvuden helt enkelt ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: