Smått och gott

2013-01-28
22:14:52

Grekiskt olivbröd
En otroligt god limpa med oliver och fetaost
 
Som vanligt tar jag recept och gör om dem medan jag bakar, i detta bröd har jag tillsatt fetaost eftersom jag tycker oliv och feta går så otroligt bra ihop!
 
25 gram jäst
2 ½ dl naturell yoghurt
1 tsk salt
2 msk olja
6 dl vetemjöl
 
100 gram oliver (valfritt, jag blandade gröna o svarta o det blev mums)
fetaost efter smak
 
Blanda de torra ingredienserna
arbeta i olja och yoghurt
Arbeta degen kraftigt, den ska vara väldigt fast
Låt jäsa under bakduk ca 60 min
Arbeta i mjöl efter behov och ta undan en bit av degen
Kavla ut resten till en 20x30 cm rektangulär platta
Strö ut oliver och fetaost
Rulla ihop som en rulltårta, vik in kanterna under limpan
Ta fram degen du lagt undan, forma två långa band som du snurrar och lägger ovanpå limpan som dekoration, fäst under limpan
Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk
Grädda i nedre delen av ugnen 200 grader ca 30 min
Pensla med lite vatten strax innan du tar ut brödet
Låt kallna på galler
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: