Smått och gott

2013-04-23
19:38:00

Nytt giffelrecept

Fick inspiration och provade en ny typ av deg, denna var mycket godare och mjukare än den jag brukar göra :) även denna kan man välja vilken fyllning man vill i. Jag hittade en ny favorit, fetaost och tomat :)

Deg:

2,5 tsk torrjäst
2 msk strösocker
3,25 dl varm mjölk
11-12 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 uppvispade ägg
2,5 dl olja
1 ägg, uppvispat
sesamfrön

Till fyllning:
fetaost
Finhackad tomat
Oregano

Lös upp jäst och socker i den varma mjölken. Låt vila 5 minuter.
Tillsätt mjöl och salt, blanda ihop till en smulig massa.
Arbeta in olja och de uppvispade äggen. Knåda degen ordentligt, minst 5 minuter, tills den känns smidig.
Degen blir ganska lös och lite kladdig.
Låt jäsa på en varm plats, under bakduk i ca 1 timme.
Förbered under tiden fyllningen.


Dela degen i ca 8-9 bitar (beroende på hur stora gifflar du vill ha), kavla ut till en cirkel och dela varje cirkel i fyra delar ( eller gör på samma sätt som jag beskrev i tidigare inlägg). Denna deg är smidigare och mer lättarbetad!

Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader ca 15 min !


Kommentarer:
#1: Ummleila

Dem här måste jag prova göra så jag har till helgen då vi får gäster...men om du gör söta gifflar vilken tycker du blir godast?

2013-04-24 @ 22:03:42
#2: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2013-04-30 @ 12:57:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: