Smått och gott

2013-04-14
21:57:51

Regnbågstårta

Tänkte dela med mig av regnbågstårtan jag gjorde idag :)

Till att börja med använde jag alltid samma recept på tårtbotten, den blir luftig och väldigt hög.

5 ägg
2,5 socker (vispa poröst)

1,5 dl mjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver (blanda snabbt ihop med äggsmeten)

Till regnbågsbottnarna delar man upp smeten i fyra-fem skålar. Droppa i hushållsfärg/gelefärg till de nyanser du vill ha. Tänk på att de fyra vanliga basfärgerna på Ica kan bilda många fina nyanser/färger när de blandas med varann :) grädda sen en färg i taget i smord och bröad form, 175 grader 10-15 min per botten och låt dem svalna.

Välj en fyllning som inte blir så hög eller gör som jag gjorde i detta tårta. Jag färgade marsansås i samma färg som bottnarna och spritsade längs kanterna, sen la jag fyllningen innanför den nya kanten vilket gav ett mycket bra resultat! I första lagret blev det mosad banan, i mitten vaniljsås och översta mosade jordgubbar. Tårtan täckte jag med glasscreme ( hälften vaniljsås och hälften vispad grädde som blandas ihop) och dekorerade med chokladpinnar och godis av färgglada sorter.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: