Smått och gott

2015-05-28
07:01:17

Irakiska kakor
Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet var dessa kakor kommer ifrån men jag brukar köpa dem på ett "irakiskt bageri", dvs där man kan köpa bakverk och bröd.... Barnen älskar dem och även vuxna då de inte är alltför söta :) 

2 ägg
2 dl socker
2 dl olja
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Rivet skal från en apelsin/några droppar apelsinessens 

Arbeta ihop degen ordentligt, antingen i maskin eller för hand

Forma kakorna i den storlek du vill (tänk på att de blir större vid gräddning)

Grädda mitt i ugnen ca 150-175 grader i ca 15 min (beroende på ugn och storlek varierar denna tid rejält så jag brukar ha koll på färgen på kakorna, de ska vara ljust bruna i kanterna)

Låt svalna

Pensla vit sirap på halva kakan och strö över färgad kokos



För att färga kokos:

kokos
Valfri gelefärg/pastafärg

Lägg kokos i en plastpåse, droppa i färgen och gnugga/skaka till kokosen fått jämn färg. Använder man blötare hushållsfärg får man lägga det på tork eller snabbtorka i ugnen 




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: