Smått och gott

2013-04-18
21:40:00

Fyllda chokladmuffins

Cupcakes är något jag tycker är lite extra roligt att göra, muffins kan man blanda i vad man vill i och testa sig fram till man når sin favorit, bara fantasin sätter gränser gällande cupcakes innehåll och dekoration...

Jag har länge letat recept på saftiga chokladmuffins, jag tycker ofta de är torra och tråkiga men nu har jag hittat ett recept som ger mjuka, saftiga och luftiga chokladmuffins!

Chokladmuffins:

3 ägg
2,5 dl strösocker
en nypa vaniljsocker
50 g smör
1 dl yoghurt (naturell eller vanilj)
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
100 g mörk choklad 70%

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker tills det är vitt och fluffigt. Smält smöret, häll i yoghurt och blanda med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vänd ner i smeten. Smält chokladen och blanda ner den i smeten.

Fyll muffinsformarna och grädda ca 15 minuter i 175 grader i mitten av ugnen.


Till dagens cupcakes krossade jag polkagris och blandade i muffinssmeten, bitarna sväller och blir mjuka och saftiga i ugnen vilket gör dem ännu godare! Jag fyllde dem även med chokladfrosting som jag hade över från förra gången genom att göra hål i varje cupcake, fylla och sätta tillbaka ett lock gjort av det jag tagit bort...sen spritsade jag med polkafluff gjort på 140 gr polkagris smält i 3 dl grädde, in i kylen över natten eller till det är riktigt kallt.. Delade fluffet och färgade hälften rosa, fyllde spritsen med varannan rosa och varannan vitt fluff vilket gav en tvåfärgad effekt :)

På med lite hallonsås och polkaströssel o färdigt att servera :)


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: