Smått och gott

2013-12-01
17:41:47

Havrekakor med choklad
Dessa kakor har jag verkligen fått komplimanger för, vilket alltid är roligt! Jag bakar för att andra ska få smaka och tycka om det jag gör :)! Dessa provade jag göra första gången och tog med som present till en vän som bjudit på middag, de är väldigt fina tycker jag att ge bort.

Detta recept ger ca 25-30 kakor beroende på storlek:

150 gram smör
3 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
3 dl havre
1 tsk bakpulver
50 gr choklad 

150-200 gram choklad att dekorera med. 

Rör ihop alla ingredienser i matberedare eller men låg effekt på elvispen, hacka chokladen och rör i degen. Degen ska vara lite kladdig, gör bollar i samma storlek och lägg dem helst på bakplåtspapper på en plåt. 

Platta försiktigt ut bollarna och grädda 10 minuter 200 grader mitt i ugnen. De blir gyllenbruna i kanterna när de är klara. Tänk på att de stelnar när de kallt så de kommer kännas mjuka i början. Närmade är tagna direkt ur ugnen kan man passa på att runda till kanterna och snygga till kakorna en aning, innan de stelnar helt :)

När kakorna kallnat, smält choklad över vattenbad. Doppa försiktigt kakan och använd en degskrapa eller spatel för att få en snygg rak linje både ovan och undersida. Lägg på bakplåtspapper och låt stelna i kylen. 

Dessa kakor förvaras bäst i frys, för varmt smälter chokladen och blir kladdig! Kyl går också bra men själva kakan mjuknar något och tappar sin frasighet! 





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: