Smått och gott

2014-02-23
19:00:13

Barntårtor!
Min son fyllde ju ett år i veckan och det medförde en del kalas och gäster, självklart bjuder jag på tårta och här kommer lite bildinspiration :)


Dessa tårtors innehåll är ganska likt, pingvintårta är ljus botten, citronmousse, hallonmousse och täckt med glasscreme.

Monstertårtan är citronbotten, citronmousse, jordgubbsmousse och skivade jordgubbar, täckt med glasscreme :) 

Glasscreme är superenkelt att göra, vispa grädde och gör i ordning lika mängd vaniljsås, blanda de två och Förga om önskat :)

Citronmousse är otroligt gott tycker jag,
 För ett lager / två portioner 

2,5 dl grädde 
Saft från en citron
1/2 dl gelesocker
Citronessens

Koka 1 dl grädde med gelesocker, rör i citronsaft och essens och låt svalna

Vispa resten av grädden och vänd ner citronsåsen

Låt stå kallt någon timme, ska den användas i tårta kan man bre direkt på lagret.

Hallonmousse/jordgubbsmousse

Koka 250 gram jordgubbar eller hallon med lite vatten

Pressa i en sil så att endast saften rinner ner i en kastrull, koka upp med ca 1 dl gelesocker ta av från plattan och låt svalna

Vispa 3 dl grädde och vänd ner hallon eller jordgubbsgelen (den ska vara lite rinnig fortfarande)

Låt stå kallt någon timme

 Tårtbotten är en sk tre lika botten, till min 24 botten tog jag 8 ägg, knäckte i glas, tog ett lika stort glas socker och ett lika stort glas med hälften mjöl och hälften potatismjöl och 3 tsk bakpulver, vispa socker och ägg länge, det ska resa sig rejält i bunken, häll i mjöl och bakpulver under sakta omrörning. 

Grädda längst ner i ugnen på 175 grader ca 50 minuter (håll koll sista 10 minutrarna för det varierar från ugn till ugn)

Se till att förhöja kanten på formen för denna botten blir HÖG, det gör man enklast med bakplåtspapper som man sätter fast på insidan av formen :)


Kommentar:
#1: Louise

Hej! Vilka superfina tårtor du gör! Till din tårtbotten 3 lika delar, hur många grader har du ugnen på och hur länge är den inne? Tack på förhand!

Svar: Vad bra att du frågade! Hade helt missat att skriva det! Har uppdaterat texten! 175 grader ca 50 min längst ner i ugnen :)
Christine

2014-03-01 @ 14:20:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: